WAT JE NU JUIST NIET MOET DOEN ALS JE FITTER, SLANKER EN GESPIERDER WILT WORDEN, MAAR WAT BIJNA IEDEREEN TOCH DOET

Vele jaren heb ik gespendeerd aan fitnessprogramma's, boeken, online video's en zo voorts. Allemaal met gemend resultaat. Natuurlijk, in elke theorie zit wel ergens een waarheid verscholen. Dit geldt ook voor supplementen met vaak overdreven beloftes op de buitenkant van het product. Toch is de fitnessmarkt een grote markt. Er wordt enorm veel geld verdiend met de supplementenhandel. De marges zijn extreem. Een pot wheypoeder kan worden gemaakt voor enkele euro's. Maar met een mooi etiket en diverse beloftes, is het al snel 20 euro.

Gedurende mijn 'reis' heb ik in elk geval een aantal dingen geleerd die ik jullie niet zal weerhouden. Hier een paar zaken die je beter niet kunt doen:

ZONDER PLAN NAAR DE SPORTSCHOOL

Ik ben alweer even lid en ik zie het elk jaar weer. De starters in januari, vol goede moed die eind maart weer afhaken omdat ze geen resultaat zien. Ze komen binnen, lopen zonder plan naar een toestel en doen maar wat. Sommigen lopen naar het krachthonk en zwaaien wat met een dumbbell. Vaak een veel te zware. En lopen dan zelfvoldaan weer terug naar een crosstrainer. En laten we wel wezen, zo begon ik ook met mijn setje gewichten thuis. Zonder plan. Een slecht idee dat alleen energie kost en niets oplevert.

DIËTEN

Geloof me, diëten is voor dummies. Het betekent even minder eten om af te vallen, vaak met wat specifieke invalshoeken als ‘geen koolhydraten’ of ‘eten als een holbewoner’. Maar wat doe je daarna? Weer dikker worden? En dat gebeurt dan ook vaak. We vallen terug in oude gewoontes om later weer te gaan diëten. Bedenkers van dieet-plannen als Paleo, Keto, Atkins, etc. zijn allemaal miljonair. Elk dieet leidt tot gewichtsverlies dus bewijs is snel gevonden. En met een goede marketing worden we verleid om deel te nemen. En de echt slimme dieetgoeroe laat het dieet wetenschappelijk onderzoeken. Oftewel: val je af als je gedurende een bepaalde tijd mijn dieet gebruikt en is daar significant bewijs voor als we een groep mensen het dieet laten gebruiken en die vergelijken met een andere groep die dat niet doet? En ja, daar is bewijs voor (duh). Maar of het dan direct ligt aan het dieet, is vaak niet helemaal duidelijk. Maar daar lezen we graag overheen. Het laat goed zien dat we allemaal wel willen proberen gezonder te leven en er soms best iets voor over hebben. En jij misschien ook wel. Maar geloof me, een dieet is geen oplossing. Het is tijdelijk. En tijdelijk is niet goed. We zoeken naar een verandering van je lifestyle. Dat is blijvend. En met die doelstelling gaan veel diëten vaak mank. Je kunt niet de rest van je leven zonder koolhydraten leven, om maar iets te noemen.

JE HOOP VESTIGEN OP SUPPLEMENTEN

‘Zijn supplementen dan zo slecht?’, hoor ik je denken. Nou, dat hoeft niet. Maar vaak is het wel zo. Laten we zeggen: rotzooi in is rotzooi uit. Ja beeld je dat maar even in. Het bewust opzoek gaan naar darmkrampen lijkt me geen goede strategie. Maar de verleiding is vaak groot. Je loopt langs de schappen en ziet mooie schreeuwende teksten op de pot, zak of fles. Bijvoorbeeld ‘pure lean muscle’, gevolgd door een foto van een sixpack of een ander adonis-achtige verschijning (meestal zijn het mannen). En veel mensen denken dan dat als je dat neemt, je vanzelf zo wordt (of hopen er in ieder geval op).

Er zijn ook goede supplementen. En het woord zegt het zelf al: supplement. Dus ‘in aanvulling op’. En niet ‘in plaats van’. Ik heb veel mensen gezien die dag in dag uit alleen maar teerden op weightgainers en eiwitshakes. Dit houdt geen mens lang vol, gezien de eerder benoemde darmproblemen. Daarnaast zorgt het door de vele toegevoegde suikers dat je aankomt. En ja, die zitten erin. Laat je niet misleiden door teksten als ‘geen toegevoegde suikers’. Tuurlijk, er is niets toegevoegd aan de suikers die er sowieso van nature al inzaten (lactose, fructose, etc.). Meer suikers waren niet nodig. Dan zou het wel heel zoet worden, nietwaar? Goede supplementen zijn eerlijke voedingsstoffen die je, als je goed en voldoende traint, een extra boost kunnen geven en ervoor zorgen dat je spieren gezond blijven en kunnen groeien. Ikzelf neem alleen Whey-eiwit na een training (circa 30 gram). En ik het liefst met vanillesmaak. Dus ik neem die smaakstoffen en toegevoegde suikers op de koop toe. Verder neem ik niets. Ik heb alle soorten en maten supplementen wel eens geprobeerd maar het heeft me niets opgeleverd alleen veel (geld) gekost. Niet nodig.

Is er dan geen hoop op een programma inclusief voedingstrategie waarmee je resultaat kunt bereiken? Ja dat is er. Maar daar moet je zelf wel wat voor doen. In het Fitter is Beter Programma laat ik je zien welke fasen je moet doorlopen om succes te boeken en wat je daarvoor moet doen en laten. Het zal niet altijd makkelijk zijn. Er zullen momenten zijn dat je liever zou willen stoppen. Er zullen ook momenten zijn waarop je je helemaal de koning voelt. Eindbaas van alles. Lekker in je vel, actief en je kunt alles en iedereen aan! Dit laatste zal uiteindelijk de overhand krijgen. Maar je zult wel eerst door die zware momenten heen moeten. Doorzetten. Volhouden. Het is mij ook gelukt en ik ben er voor je.