Testosteron en oud worden, masturberen of extra innemen

We hebben de vragen die over testosteron gaan maar even samengevat. Eigenlijk zijn het varianten op dezelfde vraag, namelijk: wat is het effect van veel of weinig testosteron in een aantal specifieke situaties.

Eerst maar eens wat basisinformatie over testosteron. Testosteron is een mannelijk geslachtshormoon dat ook wordt aangemaakt door vrouwen (ja echt) maar dan veel minder natuurlijk. Bij mannen wordt het aangemaakt in de bijnieren en in de teelballen. Bij vrouwen wordt het naast in de bijnieren ook aangemaakt in de eierstokken. Maar zoals gezegd vele malen minder. Bij mannen is de aanmaak gemiddeld 7 mg/dag en bij vrouwen iets van 1-2 mg/dag.

Wat doet testosteron?

Voor zowel vrouwen als mannen speelt het een rol bij de libido, groei van schaamhaar, skeletspieren, lateralisatie van de hersenen. Daarnaast speelt het een rol bij het krijgen van acne en specifiek voor mannen is het noodzakelijk voor de aanmaak van spermacellen en speelt het een belangrijke rol in de pubertijd bij het verkrijgen van de mannelijke kenmerken.

Laten we ons eerst even richten op de spierontwikkeling. Een eerste goed bericht voor iedereen is deze: zowel mannen als vrouwen kunnen bijzonder gespierd worden zonder extra testosteron te nemen. Jawel! Vrouwen hebben per definitie veel minder testosteron en zijn net zo goed in staat als mannen om er enorm gespierd uit te zien. Dus voor het creëren van spiermassa is weliswaar testosteron noodzakelijk, maar misschien niet zoveel als je denkt. Tenzij je binnen twee weken een kleerkast wilt worden, maar dan moet je je afvragen of je hier wel op de juiste pagina bent en hoe lang je gezond wilt blijven (het extra nemen van testosteron heeft nogal wat gezondheidsnadelen).


Boven je 40ste…

Testosteron is nodig. Het niveau van testosteron neemt af als je ouder wordt. Dat is een feit. Dat betekent niet direct dat je geen spieren kunt opbouwen. Het natuurlijke proces van vermindering is namelijk niet zo heel erg snel. Maar, let op, dit wordt door onze leefgewoontes extra versneld. En dat is de reden dat veel mannen van boven de 40 een relatief laag testosterongehalte hebben.

De gemiddelde waarden zijn al jaren onderwerp van onderzoek. Uit diverse studies is gebleken dat de daling met name komt door:

  • Obesitas en overgewicht (volgens recente gegevens volksgezondheidenzorg.info had 53% van de mannen overgewicht!)
  • Diabetes (wat ook weer een gevolg is van overgewicht)
  • Metabool syndroom. Dit is de combinatie van een verhoogd cholesterolgehalte, hoge bloeddruk, obesitas en een hoge bloedsuikerspiegel. De aandoening komt steeds meer voor en hangt nauw samen met een ongezonde leefstijl, met te veel en vet eten, overmatig alcoholgebruik en weinig lichaamsbeweging. Het metabool syndroom verhoogt het risico op hartaanvallen en beroertes aanzienlijk. Mannen met een laag testosterongehalte hebben meer kans om een metabool syndroom te ontwikkelen (www.mmc.nl)

Conclusie: onze eigen levensstijl zorgt voor een sterke(re) daling van de testosteronproductie waardoor we minder snel spiermassa kunnen opbouwen. Gelukkig is dit om te draaien door een betere levensstijl aan te meten (i.e. gezonder eten, genoeg slapen en voldoende bewegen).

Dus ja, boven je 40ste neemt je testosteronniveau af, maar nee, het hoeft geen belemmering te zijn bij het opbouwen van spieren.


Masturbatie en seks

Gelukkig. En dan bij masturbatie, wat gebeurt er dan? Wel, divers onderzoek laat zien dat je testosteronniveau stijgt bij masturbatie of seks. Dat is leuk toch? Maar helaas…. Dit is maar van korte duur en heeft weinig effect op het algemene testosteronniveau in je lichaam. Dus niet doen of juist wel? Het is om het even.

Moet ik extra testosteron slikken? Ons eerste antwoord: nee. Ons enige antwoord: nee. Tenzij je een medische noodzaak hebt. Anders wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Wat sowieso gebeurt is dat je ballen sterk kleiner worden en het kan je gedrag sterk beïnvloeden (euforisch bij het slikken en depressief bij het stoppen). Daarnaast zorgt het voor:

  • Acne (vette huid met puistjes) en hoofdpijn.
  • Vorming van (gevoelige) borsten.
  • Maagdarmklachten, zoals misselijkheid, diarree en buikpijn.
  • Kaalheid en meer lichaamsbeharing.
  • Tintelingen en prikkelingen van de huid.
  • Blozen en 'opvliegingen'.
  • Hoge bloeddruk.
  • Vasthouden van vocht (oedeem).

(apotheek.nl)

Dus nogmaals: niet doen.


Wat dan wel?

Wat kun je dan wel doen? Bovenstaande suggereerde het al: gezond leven, bewegen en genoeg rust nemen. Lees verder in ons ‘Professional Lifestyle Programma’ hoe je dit het beste kunt aanpakken. Ook als je de 40 reeds bent gepasseerd!