En daar komt de burnout

Je bent druk. Op je werk is veel te doen. Collega's vragen veel van je en het management heeft je weer wat extra taken erbij gegeven. Verantwoordelijkheid is leuk, maar het kost veel tijd en energie. Zeker als dit bovenop je huidige werkzaamheden komt.

En dan is er ook nog dat ene project waar je druk mee bent. Dat komt er ook nog even bij. Maar dat project loopt niet zo lekker. Mensen klagen bij jou en jij hebt het gevoel alles te moeten oplossen. Je merkt dat je ook 's avonds ermee bezig bent. Gelukkig kun je zaterdag de boel even vergeten. Maar op zondagmiddag begin je de druk alweer te voelen.

Je besluit even een middag vrij te nemen. Maar tot rust kom je niet. Je voelt je gejaagd. Er moet nog zoveel gebeuren op je werk. Je blijft eraan denken. Het is niet zo dat het werk allemaal gedaan is als je weer terugkomt. De vrije middag heeft je eigenlijk niets gebracht, anders dan een lange piekersessie.

Ook 's nachts slaap je slecht. En 's morgens wordt je wakker met het gevoel dat je een trein in je hoofd hebt zitten. De constante ruis in je oren blijft aanhouden. Op je werk merk je ook dat je minder kunt hebben. Je vergeet dingen, maakt fouten en merkt dat je met veel dingen wel begint, maar eigenlijk niets afmaakt. Het overzicht ben je kwijt.

Je praat erover met je manager en die geeft je een week vrij. De eerste dagen van die week blijf je piekeren. Je kunt het toch niet loslaten. Wie neemt je werk over als je er niet bent? En gaat het dan wel goed? Na dag drie kom je een beetje tot rust. Je slaapt ook weer wat beter. Dag vier en vijf zijn goede dagen. Je denkt even niet meer aan werk. Maar op dag zes begint het piekeren weer. Je wilt eigenlijk niet meer naar je werk. Dag zeven is een zware dag. Je voelt je moe en futloos. Maandag begin je weer met werken. Er is niets veranderd.

Dit is een typische beschrijving van de start van een burn-out. En ook al zijn er veel hulpboeken, handleidingen en websites, je hebt professionele hulp nodig. Een huisarts kan je helpen en eventueel doorverwijzen naar een specialist. Praat erover met je manager, een vertrouwenspersoon of iemand uit je naaste omgeving, voor het te laat is. Je mag tijd voor jezelf nemen! Je moet tijd voor jezelf nemen! Je werkgever zal je dankbaar zijn want door professionele hulp kom je er weer bovenop en kun je een jarenlang proces voorkomen.

Vraag hulp.